اخبار کالا

نگرانی از ازافزایش دوباره قیمت کالاها

افزایش دوباره قیمت کالاها
افزایش دوباره قیمت کالاها

نگرانی از ازافزایش دوباره قیمت کالاها

به گفته اتاق بازرگانی ایران به گونه ای که در برخی سیاست های دولت تغییری صورت نگیرد امکان افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم نیز وجود دارد .

حدود 3 سال گذشته با توجه به محدودیت هایی که دولت بر سر واردات کالاهای غیر مصرفی و کالاهایی که مشابه داخلی دارند گذاشته واردات کالا به کشور محدود گردیده است با همین روش در زمان تحریم , تزار تجربه ایران مثبت شد و یا عدد منفی را به شکل محدودی تجربه نمود این گونه به نظر می رسد که این شرایط نیز در حال جاری ادامه دارد .

با توجه به اینکه بخش مهمی از کالاهای وارداتی به ایران را کالاهای ضروری و مواد اولیه کارخانه ها تشکیل می دهد اما با این وجود ترخیص کالا از گمرک روندی کند در پی دارد و این موضوع بارها باعث ناراحتی بخش خصوصی شده و صدای آنها نیز در آورده است .

در روز گذشته رئیس کل گمرک در جمع فعالان بخش خصوصی عواملی از جمله تحریم ها و دستورالعمل های متناقض راعلت تأخیر درترخیص برخی کالاهای وارداتی عنوان نمود اما به نظر می رسد در حوزه اجرایی هنوز دستگاه های مختلف دولتی امکان کاهش زمان مورد نیاز برای ترخیص کالا را دارند اما به آن عمل نمی کنند .

اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از عدم برنامه ریزی دقیق و سرعت بخشیدن به ترخیص کالاها عنوان نمود با توجه به اینکه بخش اصلی از کالاهای باقی مانده در گمرک مواد اولیه و کالاهای واسطه ای کارخانه ها هستند سرعت نگرفتن این روند می توان به باعث افزایش دوباره قیمت ها شود .

این اتاق بازرگالنی اعلام نمود : این 5.8 میلیون تن مانده در گمرک که بخشی از آن نیز در چرخه ترخیص قرار دارد به صورت با ارز ترجیحی و تأمین و وارد شده است که در این بین اکثرا کالاهای مربوط به نهادهای تولید دام و طیور و بخشی دیگر مربوطط به روغن است اما نکته قابل تأمل این است که این کالاها در بازار با افزایش قیمت و یا با کمبود مواجه هستند در چند روز گذشته نیز بازار بارها شاهد افزایش قیمت در برخی کالاها به خصوص روغن و شکر بوده است .

مهمترین مانع برای ترخیص این کالاها مختص به تأمین ارز است که البته تا حدودی این مسائل در سال گذشته با مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت رفع گردیده و در اخر نیز برای صدور اعلامیع اعتباری ارز و ترخیص نود درصدی تصمیم گیری شد اما در اسفند ماه دیگر ترخیص 90% صورت نگرفت .

به همین منظور به تازگی در جلسه معاونت اقتصادی دولت با دستگاه های مربوطه جریان کند و دپوی کالای اساسی بررسی شد و پیشنهاد گردید که تسریع ترخیص , تمدید ترخیص 90% و تسریع تخصیص ارز از سمت بانک مرکزی کشور مورد توجه قرار داده شود پیشنهاد ارائه شده به تدیید رئیس جمهور رسید و از دو هفته سپری شده می بایستی که دستگاه های مربوطه نسبت به صدور مجوز های مورد نظر اقدام می نمودند هر چند که مشاهده می شود که در ترخیص کالاهای اساسی تسریعی صورت نگرفته است . بازرگانی مهران با اخبار روز کالا در خدمت شماست .

خدمات صدور و فروش فاکتور رسمی معتبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *