اخبار سکه و ارز

تصمیم جدید ارز بانک مرکزی سبب حذف رانت و رشد اقتصادی می شود

تصمیم جدید ارز بانک مرکزی سبب حذف رانت و رشد اقتصادی می شود
تصمیم جدید ارز بانک مرکزی سبب حذف رانت و رشد اقتصادی می شود

تصمیم جدید ارز بانک مرکزی سبب حذف رانت و رشد اقتصادی می شود

محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت : چند نرخی بودن ارز در ایران و فاصله زیاد ارز نیما با نرخ ارز آزاد موجب مشکلاتی بوده که تصمیم جدید ارز بانک مرکزی می تواند کمک کننده به حذف رانت و افزایش شفافیت در اقتصاد باشد .

به نقل از ایرنا « محمد لاهوتی » وجود نرخ تسعیر ارز رابه عنوان موضعی چالش بر انگیز در کشور معرفی کرد و گفت : از سال 97 به بعد این نرخ در حوزه قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها و سایر کالاها از قبیل فولادی ها و برخی معدنی ها به کار گرفته شد .

لاهوتی در ادامه افزود : موضوع حائز اهمیت این است که حرکت به سمت یکسان سازی ارز به شفاف سازی و حذف رانت های موجود کمک خواهد کرد که در کنار ایجاد یک رقابت سالم زمینه تحقق دستاوردهای مد نظر دولت را فراهم کند .

وی با تأکید بر اینکه موضوع چند نرخی بودن ارز در کشور زمینه ساز افزایش مشکلات خواهد بود  گفت : وجود چشمگیر در نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز در بازار آزاد منجر به ایجاد بسیاری از مشکلات در کشور شده است .

وی خاطر نشان کرد : باید توجه داشت ارزی که از صادر کننده دریافت می شود و در اختیار وارد کننده قرار میگیرد با چه عملکردی قابل رصد و بررسی است که مواد وارداتی با ارز ارزان تر در مقایسه با بازار آزاد که تفاوت 20 درصدی دارد به دست مصرف کننده نهایی رسیده و سر سفره مردم بیاید ؟

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران این مشکلات را ناشی از چند نرخی بودن ارز دانست و افزود : در صورتی که بانک مرکزی بپذیرد که نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز آزاد باید به هم نزدیک شوند و فاصله آنها طوری نباشد که منجر به ایجاد رانت شود آن زمان می توان به موضوعاتی که در پیش بینی ها صورت گرفته  خوش بین بود .

سیاستی به سود وارد کننده :

این مقام مسئول در ادامه گفت : اینکه ارز ارزان تر از صادر کننده خریداری گردد و در اختیار وارد کننده قرار گیرد و وارد کننده بدون هیچ نوع نظارتی کالا را وارد و با قیمت بالاتر به مصرف کننده برساند, عملا یارانه ای بوده که از صادر کننده گرفته می شود و به وارد کننده و واردات داده می شود و در نهایت برای مصرف کننده نهایی سودی نخواهد داشت .

وی بر این باور است که این موضوع با سیاست های کلان کشور در تضاد بوده و باید حمایت از صادرات و مدیریت واردات در دستور کار  قرار گیرد .

محمد لاهوتی ادامه داد : تعیین نرخ دستوری غیر واقعی نرخ ارز صادراتی و به وجود امدن فاصله زیاد نرخ این ارز با بازار ارز آزاد جدا از اینکه این روزها در اختیار وارد کننده قرار میگیرد زمینه ساز ایجاد تقاضای کاذب برای واردات به علت ارزان بودن نرخ ارز وارداتی خواهیم شد .

لاهوتی اظهار داشت : در سال های اخیر شاهد این امر بودیم که با ایجاد فاصله قیمتی بین نرخ ارز آزاد و ارز نیما نزدیک به چهل تا پنجاه میلیارد دلار در صف واردات ثبت سفارش کالا قرار گرفت .

وی خاطر نشان کرد : هر چند که ممکن است این ارقام محقق نشود اما وجود این اعداد نشان دهنده افزایش جذابیت واردات در مقایسه به صادرات و در عوض پرداخت صادرات یارانه ای به واردات می باشد .

این مقاوم مسئول افزود : با نزدیک شدن فاصله نرخ ارز آزاد و نیما از طریق سیاست های بانک مرکزی همچنین رفع مشکلات تعهد ارزی , ضمن رفع مشکلات صادر کنندگان زمینه افزایش برای اقتصاد کشور نیز میسر می شود .

به نقل از ایرنا بر اساس مفاد نامه رئیس کل بانک مرکزی نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس های کالایی قرار گرفت .

رئیس کل بانک مرکز « محمد رضا فرزین » روز سه شنبه هفته جاری در مکاتبه ای که با وزیر نفت در رابطه با نرخ تسعیر ارز محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی , اعلام کرد : ترتیبی اتخاذ گردد تا نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گیرد .

خرید فاکتور رسمی با کد ملی معتبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *