مقالات فاکتور

تفاوت حسابرسی و حسابداری

full
full

تفاوت حسابرسی و حسابداری

امروزه بر خلاف گذشته که فعالیت های اقتصادی ساده بودند گسترده تر و می توان گفت که پیچیده تر نیز شده است از گذشته تا کنون کنترل حساب ها , کنترل سود و زیان و ثبت و نگهداری آنها در دفاتر شکل می گرفته است در دوران کنونی تنها کسی که به اطلاعات مالی دست داشته باشد می تواند تصمیم گیری اقتصادی درستی داشته باشد در تفاوت حسابرسی و حسابداری در ابتدا باید به تعریف و شرح هر یک پرداخت تا بدین طریق بتوان به تفاوت این دو پی برد . شرکت بازرگانی امین با خدمات صدور قانونی فاکتور رسمی در خدمت شماست . جهت مشاوره صدور آنلاین فاکتور رسمی با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • حسابداری چیست ؟
  • حسابرسی چیست ؟
  • مهم ترین تفاوت حسابرسی و حسابداری
  • استانداردهای حسابداری و حسابرسی

صدور قانونی فاکتور فروش رسمی

حسابداری چیست ؟

حسابداری سیستمی بوده که در آن فرآیندهایی مانند جمع آوری اطلاعات , طبقه بندی داده ها , ثبت و تهیه گزارشات مربوط به آنها صورت میگیرد تا مدیران برای تصمیم گیری نهایی بتوانند از آنها استفاده کنند حسابداری در شاخه های مختلف مانند , حسابداری هزینه , حسابداری مدیریت , حسابداری مالی و… طبقه بندی می گردد .حسابداران کارمندان شرکت هستند و با توجه به اینکه هر کسب و کاری بر اساس ارقام و اعداد اندازه گیری می شود این اعداد توسط حسابداری تهیه می شود .

حسابرسی چیست ؟

به طور کلی حسابرسی یعنی بازرسی جست و جو گرانه تمامی مدارک و اسناد حسابداری برای کشف تقلب و اشتباه .مهم ترین هدف حسابرسی اظهار نظر نسبت به این موضوع می باشد که آیا صورت های مالی مطابق با استانداردهای حسابداری تهیه شده است یا نه , انواع حسابرسی شامل حسابرسی صورت های مالی , حسابرسی عملیاتی , حسابرسی داخلی و… می باشد .

مهم ترین تفاوت حسابرسی و حسابداری

یکی از رایجترین سوالاتی که توسط علاقه مندان به رشته حسابداری پرسیده می شود این است که تفاوت حسابرسی و حسابداری چیست ؟ چرا که این دو حرفه در کنار شباهت ها به هم از تفاوت هایی برخودار است .

  • حسابداران کارمندان شرکت بوده و ناظر بر کلیه امور حسابداری و مالیاتی شرکت ها می باشند اما حسابرس توسط یک شخص خارجی یا آژانس مستقل صورت میگیرد و حسابرس با شرکت ارتباط مالی ندارد .
  • حسابداری هنگامی شروع می شود که حساب به پایان رسد اما شروع حسابرسی از جایی است که حسابداری تمام شود .
  • استخدام حسابرس اجباری نبوده بلکه اختیاری است اما استخدام حسابدار در شرکت واجب و لازم است .
  • در انتهای سال حسابدار صورت های مالی شرکت را تنطیم کرده اما حسابرس صورت های مالی را بررسی و صحیح بودن صورت های مالی را مشخص می کند .
  • کارهای حسابدار به صورت روزانه است اما حسابرس کارهای حسابداری را 3ماه یکبار یا سالیانه انجام می دهد .
  • حسابرس توسط سهام داران شرکت یا یک تنظیم کننده منصوب می گردد اما حسابدار توسط مدیریت شرکت منصوب می شود .
  • حقوق حسابدار توسط مدیریت ثابت است اما حق الزحمه حسابرس توسط سهامداران تعیین می شود .
  • حسابرس در جلسات سهامداران شرکت می کند اما حسابدار نه
  • حذف حسابدار توسط مدیریت است اما حذف حسابرس به سهامدار مربوط می شود .

استانداردهای حسابداری و حسابرسی

استداردهای حسابداری :

جدا از تفاوت حسابرسی و حسابداری به استانداردهای هر یک می پردازیم ؛ استانداردهای حسابداری شامل بخش هایی از جمله شرح مسئله که به توصیف مشکلات در حرفه حسابداری می پردازد ؛ بحث مستدل شامل راه مقابله با مشکلات حسابداری بوده و ارائه راهکار که به تصمیم هایی در خصوص رفع مشکل سازمان می پردازد .

استانداردهای حسابرسی :

استانداردهای حسابرسی نیز در سه بخش خلاصه می شود ؛اول استانداردهای عمومی یعنی یک حسابرس باید دارای مدرک تحصیلی یا مورد تأیید انجمن حسابداران خبره ایران باشد دوم استانداردهای میدانی است یعنی نحوه عملکرد و تعیین روش های مناسب را برای انجام کار ارائه نماید برنامه ریزی کافی , نظارت کافی , بهرهمندی از سیستم کنترل داخلی و توجه خاص در مورد جمع اوری مدارک از جمله این روش است اما سوم استانداردهای گزارشگری است که در این مرحله پس از اینکه حسابرس با توجه به مدارک جمع آوری شده به این نتیجه می رسد که توانسته به یک اجماع نظر برسدو نتیجه نهایی را ارائه نماید

چرا برند ثبت کنیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *