اخبار کالا

قرار گرفتن کالاهای اساسی استان فارس روی فرکانس گرانی

قرار گرفتن کالاهای اساسی استان فارس روی فرکانس گرانی
قرار گرفتن کالاهای اساسی استان فارس روی فرکانس گرانی

قرار گرفتن کالاهای اساسی استان فارس روی فرکانس گرانی

افزایش یافتن کالاهای اساسی در خرداد ماه سال جاری نسبت به سال گذشته همراه با افزایش قیمت 50 تا 120% داشته که همین امر سبب گلایه مردم شده است .

بر اساس برخی خبر گزاری ها در سال گرانی و تورم قیمت رکن ثابت و پابرجای بازار کالاهای اساسی و غیر اساسی بوده به طوریکه کمتر روزی پیش می آید که به بازار مراجعه کرده و افزایش قیمت کالاها را مشاهده نکنیم این امر برای برخی از کالاها این موضوع برای برخی کالاها حکم چند روز و یا چند ساعت را دارد مثلا کالاهای اول هفته با آخر هفته از لحاظ قیمت با یکدیگر متفاوت هستند .

دو عامل مهم در افزایش قیمت ها وجود تحریم ها و همه گیر شدن ویروس کرونا می باشد که این دو عامل جواب مسئولان در رابطه با وجود گرانی هاست که هیچ کدام از این دو عامل جواب کوچک شدن سفره مردم و حذف برخی از کالاها مانند گوشت , لبنیات و میوه از سفرا اقشار ضعیف جامعه نمی باشد .

بر اساس جدیدترین گزارشات مرکز آمار ایران قیمت کالاهای اساسی در خرداد ماه سال جاری و تفاوتش با ماه قبل همچنین خرداد ماه سال گذشته را منتشر نمود این آمار خبر از 70 الی 80 درصد از برخی از کالاهای اساسی را می داد .

در این آمار نشان می دهد که در گروه مواد پروتئینی مرغ ماشینی نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری 4.8 درصد و نسبت به خرداد ماه سال قبل , 118.8% با افزایش قیمت همراه بوده و گرانتر شده است که در این گروه نیز بیشترین تورم و افزایش قیمت نیز مختص به همین کالاست .

گوشت مرغ در طول چند ماه اخیر بازار نا بسامانی داشت و به نظر می رسد که مجددا به مدار گرانی و محدودیت بازگشته است شهروندان استان فارس این روزها باید که حدودا 32 الی 35 هزار تومان برای خرید حدودا یک کیلوگرم گوشت مرغ پرداخت کنند که البته این وجه نیز با توجه به وزن مرغ نیز متفاوت است به طوریکه کمترین وجهی که باید پرداخت کنند حدداقل 60 هزار تومان است .که آن هم برای یک مرغ نسبتا کوچک می باشد .

محدود شدن مرغ در بازار استان فارس از دیگر اتفاقاتی است که کماکان در حال رخ دادن است و زمزمه هایی مبنی بر گرانی مجدد به گوش میرسد در همین گروه غذایی و آمار منتشر شده پس از مرغ تخم مرغ در سکوی گرانی قرار دارد طبق این آمار قیمت این کالا در خرداد ماه سال 1400 نسبت به سال قبل 77.3 درصد افزایش قیمت داشته است

گوشت ماهی نیز با 76.6 درصد , گوشت گاو و گوشت گوساله با 51.5 درصد و همچنین گوشت گوسفندی با 36.8 درصد بالاترین میزان افزایش قیمت را در گروه مواد پروتئینی از خردادماه سال 99 تا خردادماه سال جاری به همراه داشته است .

در گروه لبنیات نیز کره با اقزایش 121.4 درصدی , بالاترین افزایش قیمت را نسبت به سال پیشین داشته است همچنین خامه نیز با افزایش 120.1 درصد و شیر با 82.6 درصد و دوغ با 77.1 درصد بالاترین افزایش قیمت را در گروه لبنیات داشته است .

صدور فاکتور رسمی ویژه فروش کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *