اخبار کالا

تخصیص 1.4 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی

تخصیص 1.4 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در دو ماه گذشته
تخصیص 1.4 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در دو ماه گذشته

تخصیص 1.4 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در دو ماه گذشته

مدیر کل تعهدات ارزی بانک مرکزی گفت طی دو ماه گذشته  اسفند 99 و فروردین 1400  1.4 میلیارد دلار از سهمیه سال 1400 کالاهای اساسی که طبق تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مشخص شده است تخصیص یافته و بیش از 900 میلیون دلار آن تامین شده است .

طبق گزارشات و به نقل از بانک مرکزی , شیوا راوشی در پنج شنبه دوم اردیبهشت ماه با حضور در بخش خبری 21 سیما به شرح آخرین وضعیت و تخصیص ارز کالاهای اساسی و نهادهای دامی پرداخت و تصریع نمود که واردات کالاهای اساسی و نهادهای دامی در سه سال گذشته مطابق با تکالیف ستاد هماهنگی اقتصادی دولت انجام گردیده است و این بدین دلیل است که علیرغم فشارهای وارده این امر مدیریت و کنترل شده  است .

ایشان با تاکید بر اینکه , تحقق یافتن درآمدهای ارزی مقدم بر تأمین و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی است افزودند که این بانک منبع تولید ارز نبوده و وظیفه کنترل و مدیریت درامدهای ارزی حاصل از صادرات کشور را پس از وصول نمودن آن به عهده دارد .

راوشی  در ادامه افزود : ظرفیت صادراتی کشور مشتمل بر نفت , پتروشیمی , فولاد و انواع کالاهای است که قابلیت صادرات را دارا می باشند توسط تولید کنندگان و صادرکنندگان با مدیریت وزارت خانه های ذی ربط منجر به تولید ارز می گردد .

وی افزود:

پس از وصول ارزها بانک مرکزی نقش خود را که مدیریت ارزهای حاصل از صادرات کشور برای واردات کالاهای اساسی است آغاز می کند .

ایشان با اشاره به اینکه در سه سال گذشته تحریم ها باعث تاخیر در صادرات و وصول شده افزود : این تاخیر زمانی توسط تحریم ها در سه سال گذشته به وضوح قابل مشاهده بوده اما با همکاری بانک مرکزی همچنین وزارت خانه ها فرآیند واردات کالاهای اساسی به کشور مدیریت شده است .

راوشی افزود : هنگامی که وصول درآمدها روند کندی به خود گیرد , طبیعتا روند تخصیص ارز واردات نیز کند می گردد با این حال در اسفند ماه و فروردین ماه گذشته این اتفاق رخ نداده است .

مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه روند تخصیص ارزهای تکلیف شده نه یکباره بلکه به آرامی صورت میگیرد تاکید نمود بانک مرکزی به دلیل اینکه روند واردات کالاهای اساسی به کشور متوقف نگردد تخصیص سهمیه ارز واردات سال 1400 این کالاها را از ابتدای اسفند سال گذشته شروع و این روند در فروردین ماه ادامه داشته است در طی این دو ماه 1.4 میلیارد دلار از سهمیه سال 1400 این کالاها تخصیص و بیش از 900 میلیون دلار آن تامین شده است .

وی ادامه داد :

تأمین ارز بدین معنی است که این میزان ارز توسط وارد کنندگان خریداری شده و دستور پرداخت آن از حساب های فروشندگان صادر گردیده است .

راوشی ادامه داد : که مراقبت و مدیریت موجودی کالا در کشور وظیفه وزارت خانه ها بوده برخی مواقع علیرغم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی کالایی کم و کالایی زیاد در کشور وجود دارد .

راوشی به تشریح اینکه بانک مرکزی طبق تکالیف مشخص نسبت به تخصیص ارز کالاهای مورد نیاز اقدام به این موضوع را در اوایل ماه به وزارت خانه های متولی اعلام می کند این وزارت خانه ها نیز باید اولویت را رعایت و وضعیت کالا ها را رسد نمایند به عنوان مثال کالاهایی که در حال نزدیک شدن به گمرک هستند همچنین کالاهای تخلیه شده یا روی کشتی قرار گرفته اند امکان دارد که شامل هزینه های جانبی شده و در اولویت قرار گیرند .

ایشان در انتها افزودند : بخش دیگر همکاری بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز استفاده از مکانیزم اعتباری است که در این فرآیند واردکنندگان بزرگی که طی این سال ها ضمن تعامل با فروشندگان خارجی ثابت کرده اند که امکان دریافت اسناد حمل و ترخیص کالا در طی زمان کوتاه با تعهدات پرداخت را دارا می باشند این امکان برای آنها فراهم است که با هماهنگی وزارت خانه ها همچنین بانک مرکزی برای واردات کالا اقدام نمایند همچنین با محاسبه ای که از پیش بینی درآمدها وجود دارد ارز آن به مدت سه ماه پرداخت می شود بنابراین کشور با محدودیت کالا مواجه نخواهد شد .

فروش فاکتور رسمی برای معاملات کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *