مقالات فاکتور

فلسفه ربا چیست ؟

فلسفه ربا
فلسفه ربا

فلسفه ربا

در دین اسلام ربا از گناهان کبیره محسوب می شود و به معنای زیادتر از اصل مال گرفتن است ربا در متون دینی به شدت نحی شده و خداوند نیز رباخوارن را لعن فرموده اند ؛ معنای دیگر ربا که در کتاب های فقهی نیز آمده هر چند که این امر خیلی در بین مردم شناخته شده نیست این است که دو کالا از اجناسی که با وزن و یا پیمانه مورد داد و ستد قرار میگیرند اگر در معامله کالا به کالاجنس هر دو یکی باشد اما یکی از دیگری زیادتر باشد ربا تلقی می شود .در ادامه به فلسفه ربا , حکم  و مجازات آن و نیز انواع آن می پردازیم . بازرگانی امین ارائه کننده خدمات صدور فاکتور رسمی با بهترین قیمت صدور آنلاین فاکتور در خدمت شماست . جهت دریافت مشاوره و استعلام قیمت صدور فاکتور با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • ربا در اسلام
  • فلسفه ربا
  • مجازات ربا در اسلام
  • ربا در چه صورت حرام نیست ؟

صدور آنلاین فاکتور رسمی قانونی

ربا در اسلام

در اسلام فلسفه ربا جنگ با خدا یاد شده است و به مفهوم گرفتن یک مال در قبال پرداخت مالی با همان جنس بوده به طوریکه میزان یکی بیشتر از دیگری باشد نزول یا بهره پولی نیز شکلی از رباست .و از نظر اسلام پلدیترین و بد ترین شیوه کسب و کار و در آمد زندگی آن می باشد که از این طریق رشد اقتصادی خود را افزایش داد .

اقسام و انواع ربا

ربای قرضی :

ربای قرضی یعنی اینکه فردی مالش را به دیگری قرض داده و شرط نماید که پس از مدتی زیادتر از آن را پس بگیرد مثلا اینکه بیست تومان قرض داده به شرطی که رایگان یکسال در خانه اش بنشیند یا اینکه پنچ مثقال طلای خام قرض داده و بخواهد ده مثقال طلای ساخته در عوض پس بگیرد.

ربای در معامله :

در این نوع ربا معامله بر یک جنس صورت می گیرد مثلا اینکه گندم با گندم یا برنج را با برنج بفروشد و آن جنس نیز پیمانه ای یا کشیدنی بوده و با زیادی معامله شود به عنوان مثال یک کیلو جو با دو کیلو معامله شود اما در اجناسی که به صورت عددی فروخته می شوند (گردو , تخم مرغ و… ) حرام نیست .

اختلاس چیست ؟

فلسفه ربا

اولین فلسفه ربا این بوده که این امر با فلسفه پیدایش پول متضاد است زیرا رباخواران که پول را قرض داده و از آن بهره میگیرند پول را از فلسفه اصلیش تحریف نموده و از آن کالایی کاذب ساخته اند این امر آثار منفی در معاملات اقتصادی بشر خواهد گذاشت و از این آثار منفی می توان به رکود و تورم اقتصادی و دو قطبی شدن جامعه اشاره نمود ؛ همچنین ضررهای ربا خواری تنها با ضرر اقتصادی خاتمه نمی یابد بلکه اثرات منفی نیز در زمینه اخلاق جامعه دارد .در وسائل الشیعه , ج 12 و صفحه 42 حدیثی ازامام صادق ( ع ) نوشته شده که می فرماید : اگر رباخواری حلال باشد مردم فعالیت های مورد نیاز جامعه را ترک نموده و به رباخواری روی می آورند خداوند رباخواری را حرام کرد تا مردم از حرام به حلال روی آورده و به سراغ کسب و کار , داد و ستد و تولید بروند .

مجازات ربا در اسلام

در قانون مجازات اسلامی ماده 595 بخش تعزیرات بیان شده است که هم برای ربا دهنده هم برای ربا گیرنده و هم کسی که واسطه بین آنهاست مجازات حبس از شش تا 3 سال و تا 74 ضربه شلاق و همچنین جزای نقدی معادل مال مورد ربا به همراه بر رد اضافه به صاحب مال تعیین گردیده است .

ربا در چه صورت حرام نیست ؟

به طور کلی فلسفه ربا گرفتن و ربا دادن در اسلام حرام بوده به استثنای 4 نفر ربا حرام نیست , پدر و پسر , زن و شوهر , عبد و مولی و ربا گرفتن مسلمان از کافر حربی , همچنین اگر از ابتدای معامله شرط نبوده و بعدا چیزی به عنوان هدیه حرام نبوده بلکه بسیار کار خوبی نیز است .

نزول چیست  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *