مقالات فاکتور

فرم استعلام بها چیست ؟

فرم استعلام بها
فرم استعلام بها

 فرم استعلام بها چیست ؟

استعلام بها یا استعلام قیمت به مفهوم اقدام خریدار به دریافت قیمت از چند فروشنده یا تأمین کننده مختلف برای انتخاب بهترین قیمت و یا بهترین شرایط برای خرید کالا و یا دریافت خدمات می باشد  امروزه با وجود گرانی های پیش رو و وضع اقتصادی نیاز به تدارک برخی اقلام در سازمان ها و شرکت ها استعلام قیمت می تواند بهترین گزینه برای پیشنهاد خرید باشد فرم استعلام بها فرم شامل مواردی از جمله ؛ مشخصات خریدار , تعریق دقیق نوع یا مقدار کالا , تاریخ ارائه پیشنهاد قیمت و… است . شرکت بازرگانی مهران خدمات فاکتور فروش رسمی مورد تایید دارایی ارائه میکند . جهت دریافت قیمت روز با ما تماس بگیرید و یا همراه ما بمانید با  :

  • اطلاعات درج شده در فرم استعلام بها
  • استعلام بها چه تفاوتی با مناقصه دارد ؟
  • شباهت و تفاوت پیش فاکتور با فرم استعلام بها چیست ؟
  • انواع استعلام قیمت
  • نحوه استعلام قیمت

قیمت خرید فاکتور رسمی

اطلاعات درج شده در فرم استعلام بها

در ابتدا باید گفت که فرم استعلام بها سند قانونی یا دارای بار حقوقی به شمار نمی آید و تعریف آن براساس نیاز هر سازمان متفاوت است اطلاعاتی که در آن درج شده شامل اطلاعات کالا یا خدمات مورد نیاز در قالب رسمی می باشد این فرم شامل ؛ مشخصات خریدار , شرایط حمل و نقل , معرفی دستگاه بازرسی یا دستگاه نظارت , استانداردهای مد نظر خریدار , اطلاعات فنی , نقشه ها یا موارد اینچنینی , شرایطی که با بیمه ضمانت نامه های عملیاتی مرتبط باشد , موقعیت جغرافیایی و نحوه تحویل کالا , تاریخ ارائه پیشنهاد قیمت , نوع و مقدار کالا , شرایط پرداخت هزینه ها توسط خریدار و تضامین مالی قابل ارائه از طریق تأمین کننده می باشد .

استعلام بها چه تفاوتی با مناقصه دارد ؟

به طور کلی تفاوت فرم استعلام بها با مناقصه به مقدار مبلغ معامله مورد نظر بستگی دارد ، بر این اساس با توجه به حد نصاب معاملات سالیانه بر اساس ماده 3 قانون برگزاری مناقصات در انجام معامله های کوچک و متوسط از استعلام قیمت استفاده می شود اما در معاملات عمده برای انجام معامله از استعلام بها استفاده نمی شود و معامله باید با انتشار آگهی مناقصه صورت پذیرد .

شباهت و تفاوت پیش فاکتور با فرم استعلام بها چیست ؟

پیش فاکتور کاغذی بوده که بین فروشنده و خریدار رد و بدل می شود و حاوی اطلاعاتی در رابطه با چند محصول است در این برگه اطلاعاتی مانند تعداد , شرایط , توضیحات بیشتر , قیمت و.. درج شده است این برگه از مبدأ به عنوان پیشنهاد فروش یا تعیین ارزش کالا و خدمات و شرایط فروش با تعیین مدت اعتبار به درخواست خریدار و به نام وی صادر می شود البته باید مرکز تهیه مربوطه نیز آن را تأیید نماید ،  فرم استعلام بها شامل اطلاعات کالا یا خدمات مورد نیاز در قالب نامه رسمی می باشد و در طراحی آن استاندارد خاصی وجود ندارد و سند قانونی نیز محسوب نشده و دارای بار حقوق نمی باشد . از لحاظ شباهت نیز باید گفت که فرم استعلام قیمت و پیش فاکتور سند قانونی محسوب نمی شوند  همچنین در پیش فاکتور مشتری موظف به پرداخت مبلغ ذکر شده نیست به علاوه هر دو شامل شرح کالا , کل مبلغ قابل پرداخت و دیگر جزئیات مرتبط به معامله می باشند .

انواع استعلام قیمت

RFQ :

این نوع برای استعلام قیمت کالاهایی مشخص مانند سیمان ی فولاد ساختمانی استفاده می شوند .

RFP :

RFP به مفهوم درخواست قیمت و شرایط پروپوزال بوده و معمولا برای کالاهای تکمیلی مانند پکیج تهویه صنعتی و یا انجام خدمات تخصصی مورد استفاده می باشد .

نحوه استعلام قیمت

با توجه به اینکه امروزه قیمت ها هر چند روز یکبار در حال تغییر می باشد شهروندان می توانند روزانه قیمت مصوب اقلام پر مصرف خانوار و نیز کالاهای اساسی را از سامانه 124 دریافت نمایند .

حسابداری بازرگانی  چیست  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *