مقالات فاکتور

حسابداری بهای تمام شده

حسابداری بهای تمام شده
حسابداری بهای تمام شده

حسابداری بهای تمام شده چیست ؟

در دنیای کنونی هنگامی که در مورد حسابداری صحبت می کنیم به دلیل شاخه های گسترده ای که دارد برای اینکه دچار سر درگمی نشویم باید زیر شاخه ای از آن را مشخص کنیم   حسابداری بهای تمام شده نام زیر شاخه ای از حسابداری بوده که در ان وظیفه ای مانند جمع آوری اطلاعات , مرتبط با هزینه ها , محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات و ارائه روش های کاهش بهای تمام شده صورت میگیرد این فعالیت ها توسط تجزیه و تحلیل گزارشات و بررسی روش های تولید است در واقع این نوع حسابداری , حسابداری مدیریت و بخشی از حسابداری مالی که به هزینه های خدماتی یا محصولات مربوط می شود را شامل است . اگر نیاز به صدور فاکتور رسمی دارید خرید فاکتور خود را کاملا قانونی از بازرگانی  مهران دنبال کنید . جهت خرید فاکتور رسمی با ما در تماس باشید و یا همراه ما باشید با :

  • تعریف بهای تمام شده کالا
  • اهمیت حسابداری بهای تمام شده چیست ؟
  • انواع حسابداری بهای تمام شده
  • وظایف حسابدار بهای تمام شده چیست ؟
  • تفاوت بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته
  • هزینه های بهای تمام شده

خرید فاکتور رسمی قانونی

تعریف بهای تمام شده کالا

کلیه هزینه هایی که با تولید کالای فروش رفته یک شرکت مرتبط است بهای تمام شده کالا می باشد قیمت مواد مصرفی , به علاوه هزینه نیروی کاری نیز که در تولید کالا پرداخت شده است نیز محاسبه می شود بهای تمام شده کالا شامل هزینه تولید محصولی که شرکت می فروشد اما هزینه هایی مانند تبلیغات و بازاریابی جزء بهای تمام شده کالا به حساب نمی آید .

اهمیت حسابداری بهای تمام شده چیست ؟

حسابداری بهای تمام شده نوعی جمع آوری اطلاعات در زمینه عناصر بهای تمام شده و برآورد هزینه های واقعی محصولات و خدمات است , از این حسابداری برای هزینه های مختلف اعم از هزینه واقعی محصولات , هزینه مواد , کنترل هزینه های تولید , هزینه کارگر و… استفاده می شود این شاخه از حسابداری ابزاری برای مدیران بوده تا بتوانند بهای تمام شده محصولات را محاسبه نمایند و بدین صورت هزینه های مرتبط با مواد , دستمزد و دیگر هزینه های مرتبط به تولید کنترل شود ؛ مدیران با داشتن اطلاعات درس و دقیق از عوامل هزینه می توانند برای افزایش تولید و حل دیگر مشکلات تصمیم گیری های مهمی پیدا کنند .

انواع حسابداری بهای تمام شده

سیستم بهایابی سفارش کار :

از انواع حسابداری بهای تمام شده , سیستم بهایابی سفارش کار است که در آن بهای تمام شده کالا در هر سفارش بررسی شده و هدف آن تعیین و محاسبه بهای تمام شده هر سفارش است .

سیستم بهایابی مرحله ای :

کاربرد این سیستم موقعی بوده که محصولات مشابه میزان زیادی تولید شود از این سیستم معمولا در شرکت های تولید کننده خودرو و محصولات پتروشیمی استفاده می شود .

وظایف حسابدار بهای تمام شده چیست ؟

  • برای انتخاب بهترین گزینه مدیران را راهنمایی کند .
  • برای قیمت گذاری و کنترل بودجه موجودی کالاها را تحلیل و بررسی کند .
  • موجودی را ارزیابی و بررسی کند .
  • به منظور کنترل هزینه روش هایی را ایجاد کند .

تفاوت بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته

بهای تمام شده کالای تولید شده شامل موجودی مواد اولیه , دستمزد و سربارهای ساخت است که در قسمت راست ترازنامه با عنوان موجودی کالا با ماهیت دارایی نگهداری می گردد , هنگامی که محصولی فروخته می شود بهای تمام شده از انبار خارج شده و به بهای تمام شده کالای فروش رفته تبدیل می شود که به شکلی در صورت حساب سود و زیان کاهنده حساب درآمد می باشد به طور کلی می توان گفت بهای تمام شده کالای ساخته شده یک حساب دائمی و بهای تمام شده کالای فروخته شده حسابی موقت است .

هزینه های بهای تمام شده

هزینه های متغیر :

این نوع مستقیما در تولید محصول مرتبط هستند مانند هزینه مواد , نیروی کار

هزینه های ثابت :

این نوع به شکل مستقیم با تولید مرتبط نیستند اما برای ساخت یک محصول لازم هستند مانند هزینه آب , برق , اجارخ مرکز تولیدی

هزینه های عملیاتی :

شامل هزینه های مرتبط با فعالیت روزمره یک کسب و کار است

هزینه های مستقیم :

هزینه های مرتبط با تولید یک محصول , تولید محصول بدون انجام دادن هزینه مواد مستقیم غیر ممکن است مثلا هزینه پارچه در تولید پوشاک مواد مستقیم است .

هزینه های غیر مستقیم “

این نوع هزینه ها نمی توانند مستقیما با تولید محصولی مرتبط باشند اگر چه این هزینه ها برای تولید محصول باید وجود داشته باشد اما در تولید محصول نقش اصلی ندارند .

حسابداری دولتی چیست  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *