اخبار کالا

انباشته شدن 6.5 میلیون تن کالادر گمرک

انباشته شدن 6.5 میلیون تن کالای اساسی در گمرکات علت کمبودها
انباشته شدن 6.5 میلیون تن کالای اساسی در گمرکات علت کمبودها

انباشته شدن 6.5 میلیون تن کالای اساسی در گمرکات علت کمبودها

طبق گفته های معاون فنی گمرک کشور مهرداد جمال آرونقی , تأمین نشدن ارز بانک مرکزی و ابلاغ نشدن به موقع مصوبات مرتبط با ترخیص درصدی کالاهای اساسی , مهمترین و اصلی ترین عوامل رسوب کالا در گمرکات و بنادر و همچنین کمبود کالا در داخل کشور می باشد .و متاسفانه با وجود تسهیلاتی که وجود دارد باز هم نتوانسته ایم این کالاها را ترخیص نماییم .

براساس برخی سایت های خبرگزاری , و به نقل از صدا و سیما , معاون فنی گمرک کشور مهرداد جمال آرونقی گفت : با توجه به اتمام تاریخ مصوبه دولت , در رابطه با ترخیص درصدی کالای اساسی , از ابتدای سال 1400 هیچ گونه ترخیص قابل توجهی در رابطه با کالاهای اساسی نداشته ایم و این چالش به وجود آمده باعث شده است تا متأسفانه 6.5 میلیون تن , کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور موجود باشد از طرفی نیز ممکن است با کمبود کالا در داخل کشور نیز مواجه شویم .

معاون فنی گمرک کشور ادامه داد : متأثفانه با وجود تسهیلاتی که وجود داشته است هم نتوانستیم که این کالاها را نیز ترخیص نماییم بر این اساس در صورتی که رسوب کالاهای موجود در بنادر را مدنظر قرار بگیریم به طور شفاف می توان گفت که کسری و کمبود کالا در داخل کشور نداریم , اما این امر منوط به ترخیص کالاهای موجود در بنادر می باشد .

به گفته مهرداد ارونقی , برخی از کالاهای اساسی که ارز ترجیحی را نیز دریافت نموده اند تا هنگامی که تخصیص و تأمین ارز از سمت بانک مرکزی انجام نگیرید یا اینکه این ارز منتقل نگردد عملا صاحب کالا برای گمرک مشخص نبوده و امکان ترخیص نیز وجود نخواهد داشت .

این مقام مسئول در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که , قسمت دوم چالش این است که کالاهایی که به شکل اعتباری , به بنادر و گمرک ها رسیده اند به این معنی که هنوز پولی جابه جا نشده و ارزی هم تأمین نشده است , اما مالک کالا , کالای خود را با اعتبار خودش وارد نموده و به بنادر و گمرکات داخلی رسانده و قصد دارد که کالای خود را ترخیص نماید اما کد رهگیری ندارد , می بایستی که گمرک کمک نماید که لااقل کالای مذکور ترصدی ترخیص بشود این امر در حالی است که با به اتمام رسیدن مجوز قبلی دولت و صورت نگرفتن مجوز جدید , ترخیص درصدی در خصوص کالاهای اساسی را متأسفانه نداشته ایم .

معاون فنی گمرک در خاتمه نیز گفت : البته باید که تأکید نمود که در این باب مصوبه داشته ایم اما ابلاغ نشده بود , از ابتدای سال جاری این مصوبه به ما ابلاغ نگردید و در تاریخ 29/2/ 1400 به گمرکات ایران ابلاغ شد و ما تازه از هفته قبل یعنی از ابتدای همین هفته , مصوبه ذکر شده را اجرا می نماییم . بازرگانی مهران اخبار کالا و ارز را روزانه در اختیارشما عزیزان قرار میدهد . با ما باشید

فروش آنلاین فاکتور رسمی قانونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *